Dokumenty, Word

Kompletní Kurz Microsoft Word pro Pokročilé (zdarma)

Vítejte v pokročilém kurzu Microsoft Word. V tomto kurzu se naučíte:

  • Přidávat multimediální obsah a grafiku do dokumentů
  • Spolupracovat na dokumentech a sledovat změny
  • Vytvářet akademické reference a seznamy (obsah, poznámky pod čarou, koncové poznámky)
  • Zabezpečit dokumenty
  • Vytvářet vyplnitelné formuláře
  • Používat vývojářské nástroje jako makra pro automatizaci opakujících se úloh
Jak přehrávat zahraniční Youtube videa automaticky s českými titulky?

Modul 5: Vkládání multimediálního obsahu a grafiky

Lekce 1: Vkládání online videa (1:57 – 5:01)

  1. Otevřete kartu Vložení (Insert)
  2. V sekci Media klikněte na Online video
  3. Vyberte zdroj videa (např. YouTube)
  4. Zkopírujte a vložte URL adresu požadovaného videa
  5. Klikněte na Vložit

Tipy:

  • Video se bude streamovat, nikoliv stahovat do dokumentu
  • S vloženým videem lze pracovat podobně jako s obrázkem (změna velikosti, styly atd.)
  • Pro přehrání videa stačí na něj kliknout

Vkládání snímků obrazovky (5:01 – 7:44)

  1. Na kartě Vložení klikněte na Snímek obrazovky (Screenshot)
  2. Vyberte buď celé okno nebo použijte Výstřižek obrazovky pro výběr části
  3. Pro Výstřižek obrazovky:
    • Klikněte na tlačítko a vyberte oblast, kterou chcete zachytit
    • Snímek se automaticky vloží do dokumentu

Tipy:

  • Můžete použít i samostatný nástroj Výstřižky ve Windows
  • Se snímky lze dále pracovat jako s obrázky (ořez, efekty atd.)

Vkládání lokálních médií (9:03 – 10:26)

  1. Jednoduše přetáhněte video nebo audio soubor z počítače do dokumentu
  2. Vloží se zástupce souboru
  3. Dvojklikem se médium přehraje ve výchozím přehrávači

Lekce 2: Vkládání infografiky pomocí SmartArt (11:14 – 17:58)

  1. Na kartě Vložení klikněte na SmartArt
  2. Vyberte požadovaný typ grafiky (např. proces, cyklus, hierarchie)
  3. Vložte text do textového pole nebo přímo do tvarů
  4. Upravte vzhled pomocí nástrojů na kartě Návrh SmartArt:
    • Změna rozložení
    • Změna barevného schématu
    • Aplikace stylů

Tipy:

  • Můžete přidávat nebo odebírat tvary pomocí tlačítek na kartě Návrh
  • Text lze formátovat stejně jako běžný text v dokumentu
  • Některé typy SmartArt umožňují vkládat i obrázky

Úprava a přizpůsobení SmartArt (18:32 – 23:36)

  1. Pro změnu typu grafiky použijte tlačítko Změnit rozložení
  2. Přidávejte nebo odebírejte tvary pomocí tlačítek na kartě Návrh
  3. Měňte pořadí tvarů pomocí šipek Nahoru/Dolů
  4. Experimentujte s různými barevnými schématy a styly

Tipy:

  • Použijte textové pole vlevo pro snadnější úpravu obsahu
  • Některé typy SmartArt umožňují přidat obrázky na pozadí

Lekce 3: Používání kreslicích nástrojů (23:36 – 29:53)

  1. Aktivujte kartu Kreslení v Možnostech Wordu, pokud není viditelná
  2. Vyberte typ pera nebo zvýrazňovače
  3. Kreslete nebo zvýrazňujte přímo v dokumentu
  4. Použijte gumu pro odstranění kreseb

Pokročilé funkce:

  • Ink to Shape: automaticky opraví ruční kresby na přesné tvary
  • Ink to Math: převede ručně psané matematické výrazy na formátované rovnice
  • Kreslicí plátno: oblast pro volné kreslení

Tipy:

  • Můžete nastavit tloušťku a barvu per
  • Kresby jsou uloženy jako vektorové objekty, lze je upravovat

Pokročilé funkce kreslení (29:53 – 33:07)

  1. Akční pero: umožňuje upravovat text pomocí gest (škrtnutí pro smazání, kroužek pro výběr)
  2. Pravítko: pro kreslení rovných čar
  3. Galaktické pero: speciální efekty pro kresby

Tipy:

  • Prostudujte si nápovědu pro gesta akčního pera
  • Experimentujte s různými efekty galaktického pera

Lekce 4: Spolupráce na dokumentech (33:55 – 46:12)

Sdílení dokumentu (33:55 – 37:35)

  1. Klikněte na tlačítko Sdílet v pravém horním rohu
  2. Uložte dokument na OneDrive nebo SharePoint
  3. Nastavte oprávnění pro sdílení (úpravy, komentáře, pouze zobrazení)
  4. Zkopírujte odkaz nebo pozvěte uživatele e-mailem

Tipy:

  • Můžete nastavit heslo pro další zabezpečení
  • Sledujte, kdo má přístup k dokumentu

Sledování změn (37:35 – 46:12)

  1. Na kartě Revize zapněte Sledování změn
  2. Proveďte úpravy v dokumentu – budou barevně označeny
  3. Prohlížejte změny pomocí podokna Revize
  4. Přijměte nebo zamítněte jednotlivé změny

Možnosti zobrazení změn:

  • Jednoduché značky
  • Všechny značky
  • Původní
  • Bez značek

Tipy:

  • Použijte filtrování pro zobrazení konkrétních typů změn
  • Komentáře lze používat pro diskusi o změnách

Modul 6: Akademické reference a zabezpečení

Lekce 5: Vytváření seznamu obrázků a tabulek (46:55 – 53:14)

  1. Přidejte popisky k obrázkům a tabulkám:
    • Klikněte pravým tlačítkem a vyberte Vložit titulek
    • Zvolte typ (Obrázek, Tabulka) a zadejte popis
  2. Na kartě Reference klikněte na Vložit seznam obrázků
  3. Upravte možnosti formátování seznamu
  4. Aktualizujte seznam po změnách v dokumentu

Tipy:

  • Používejte konzistentní styl popisků
  • Seznam lze propojit s textem pomocí křížových odkazů

Vytváření záložek a hypertextových odkazů (53:57 – 1:00:20)

Záložky:

  1. Umístěte kurzor na požadované místo
  2. Na kartě Vložení klikněte na Záložka
  3. Zadejte název záložky (bez mezer)

Hypertextové odkazy:

  1. Vyberte text nebo objekt
  2. Klikněte pravým tlačítkem a vyberte Hypertextový odkaz
  3. Vyberte cíl odkazu (webová stránka, soubor, e-mail, místo v dokumentu)

Tipy:

  • Používejte smysluplné názvy záložek
  • Pravidelně kontrolujte funkčnost odkazů

Vkládání poznámek pod čarou a koncových poznámek (1:00:20 – 1:05:16)

  1. Umístěte kurzor za text, ke kterému chcete přidat poznámku
  2. Na kartě Reference klikněte na Vložit poznámku pod čarou nebo Vložit koncovou poznámku
  3. Napište text poznámky
  4. Upravte formátování poznámek pomocí dialogového okna Možnosti poznámek pod čarou

Tipy:

  • Poznámky pod čarou se zobrazují na konci stránky, koncové poznámky na konci dokumentu
  • Můžete převádět poznámky pod čarou na koncové poznámky a naopak

Používání nástroje Výzkumník (1:05:16 – 1:12:26)

  1. Na kartě Reference klikněte na Výzkumník
  2. Zadejte téma do vyhledávacího pole
  3. Procházejte výsledky a přidávejte citace do dokumentu
  4. Vložte bibliografii na konec dokumentu

Alternativně – ruční správa zdrojů:

  1. Na kartě Reference klikněte na Spravovat zdroje
  2. Přidejte nové zdroje ručně
  3. Vložte citace do textu
  4. Vygenerujte bibliografii

Tipy:

  • Vyberte správný citační styl (APA, MLA, atd.)
  • Pravidelně aktualizujte bibliografii

Lekce 6: Zabezpečení dokumentu (1:13:07 – 1:31:07)

Omezení formátování (1:13:07 – 1:25:21)

  1. Na kartě Revize klikněte na Omezit úpravy
  2. Zaškrtněte „Omezit formátování na výběr stylů“
  3. Klikněte na Nastavení pro výběr povolených stylů
  4. Klikněte na Ano, začít vynucovat ochranu
  5. Zadejte heslo pro ochranu

Tipy:

  • Vyberte minimální sadu stylů pro konzistentní vzhled
  • Zvažte povolení automatického formátování

Omezení úprav (1:25:21 – 1:31:07)

  1. Na kartě Revize klikněte na Omezit úpravy
  2. Vyberte typ povolených úprav (např. komentáře, sledování změn)
  3. Volitelně označte části dokumentu, které lze upravovat
  4. Klikněte na Ano, začít vynucovat ochranu
  5. Zadejte heslo

Další možnosti zabezpečení:

  • Šifrování dokumentu heslem
  • Označení dokumentu jako finální
  • Přidání digitálního podpisu

Tipy:

  • Používejte silná hesla
  • Informujte uživatele o omezeních dokumentu

Lekce 7: Vytváření vyplnitelných formulářů (1:31:07 – 1:50:09)

  1. Vytvořte základní strukturu formuláře pomocí tabulky
  2. Na kartě Vývojář přidejte ovládací prvky formuláře:
    • Textové pole
    • Zaškrtávací políčko
    • Rozevírací seznam
    • Výběr data
  3. Nastavte vlastnosti ovládacích prvků (např. typ dat, výchozí hodnota)
  4. Zamkněte formulář pro úpravy:
    • Karta Revize > Omezit úpravy
    • Vyberte „Vyplňování formulářů“
    • Zapněte ochranu

Tipy:

  • Používejte jasné popisky a instrukce
  • Otestujte formulář před distribucí

Alternativa: Microsoft Forms (1:50:09 – 1:59:01)

  1. Přejděte na forms.office.com
  2. Vytvořte nový formulář
  3. Přidejte otázky různých typů (text, výběr, datum atd.)
  4. Nastavte vzhled a možnosti formuláře
  5. Sdílejte odkaz na formulář
  6. Prohlížejte a analyzujte odpovědi

Tipy:

  • Využijte větvení pro vytvoření dynamických formulářů
  • Exportujte odpovědi do Excelu pro podrobnější analýzu

Lekce 8: Vytváření maker (1:59:01 – 2:18:41)

  1. Na kartě Vývojář klikněte na Záznam makra
  2. Zadejte název makra a volitelně klávesovou zkratku
  3. Proveďte akce, které chcete automatizovat
  4. Klikněte na Zastavit záznam

Úprava maker:

  1. Na kartě Vývojář klikněte na Makra
  2. Vyberte makro a klikněte na Upravit
  3. Upravte kód VBA podle potřeby

Tipy:

  • Používejte popisné názvy maker
  • Komentujte kód pro lepší srozumitelnost
  • Otestujte makra před použitím v důležitých dokumentech

Příklady použití maker:

  • Vložení často používaného textu nebo tabulky
  • Aplikace složitého formátování
  • Automatizace opakujících se úkolů při zpracování dokumentů

Závěr:
Gratulujeme k dokončení pokročilého kurzu Microsoft Word! Nyní máte znalosti a dovednosti pro efektivnější práci s dokumenty, včetně pokročilých funkcí pro formátování, spolupráci, akademické psaní a automatizaci.

Časté dotazy:

  1. Jak mohu sdílet dokument tak, aby jej ostatní mohli pouze číst, ale ne upravovat?
    • Při sdílení dokumentu zvolte oprávnění „Může zobrazit“ místo „Může upravovat“.
  2. Je možné sledovat změny pouze v určité části dokumentu?
    • Ano, můžete zamknout části dokumentu a povolit úpravy pouze ve vybraných oblastech.
  3. Jak zajistím, aby čísla stránek nezačínala na titulní straně dokumentu?
    • Vytvořte oddíl pro titulní stranu a nastavte, aby číslování stránek začínalo až od druhého oddílu.
  4. Mohu v dokumentu kombinovat různé styly číslování stránek?
    • Ano, použijte různé oddíly v dokumentu a pro každý nastavte jiný styl číslování.
  5. Jak mohu rychle aktualizovat všechny křížové odkazy v dokumentu?
    • Stiskněte Ctrl+A pro výběr celého dokumentu, poté stiskněte F9 pro aktualizaci všech polí včetně křížových odkazů.
  6. Je možné vytvořit interaktivní obsah s odkazy na jednotlivé kapitoly?
    • Ano, při vytváření obsahu zaškrtněte možnost „Použít hypertextové odkazy místo čísel stránek“.
  7. Jak mohu zabránit přesouvání obrázků při úpravách textu?
    • V nastavení obrázku zvolte možnost „V textu“ pro ukotvení obrázku k určitému místu v textu.
  8. Je možné automaticky generovat seznam použité literatury?
    • Ano, použijte nástroj Citace a bibliografie na kartě Reference pro správu zdrojů a automatické generování seznamu literatury.
  9. Jak mohu rychle najít a nahradit formátování v celém dokumentu?
    • Použijte funkci Najít a nahradit, klikněte na Více >> a poté na tlačítko Formát pro specifikaci formátování, které chcete najít nebo nahradit.
  10. Je možné v dokumentu Word vytvořit interaktivní formulář s výpočty?
    • Částečně. Můžete vytvořit formulář s textovými poli a zaškrtávacími políčky, ale pro pokročilé výpočty je lepší použít Excel nebo specializovaný software pro formuláře.

💡 Snadná správa obchodních aktivit a klientů přímo v Microsoft 365 🚀